Főoldal / Utazási ajánlatok · Utazási kategóriák · Hasznos Információk · Kapcsolat · Galéria · Keresés · Link beküldése · Kép beküldése 2018.08.20
Navigáció
Főoldal / Utazási ajánlatok
Utazási kategóriák
Hasznos Információk
Kapcsolat
Galéria
Keresés
Link beküldése
Kép beküldése
Túrázás a Soca (Isonzo) völgyében.....2018. június 09.
Több napos külföldi utak









A Soca (Isonzo) völgye........2018. június 09.

Egészség megőrző program.



Az olasz - osztrák - szlovén hármashatár találkozóhoz hívunk benneteket, közelebbről a Szlovéniai Triglav Nemzeti Parkba........A Száva és a Soča (Isonzo) völgyeit összekötő Vršič hágó (1611 m) Szlovénia legmagasabb autóval járható hágóútja. Gyere velünk látványban nem lesz hiány........A hágón átívelő utat orosz hadifoglyok építették, mivel veszélyes volt a munka hálaadó kápolna is készült, melyet megnézünk.......Járunk a Soca -kis és -nagy szurdokában. A meder néhol csak egy méter széles és fehér habot vetve robajlik benne a víz, máshol a több méteres mélységnek köszönhetően lustán hömpölyög. Megéri megállni néhány helyen és az örvénylő folyón átvezető függőhidakról megcsodálni a félelmetesen gyors folyású, hihetetlenül türkizszínű folyót........A Lepena torkolatánál elhagyva az Isonzo-t délnek vesszük az irányt és a Lepena völgyében túrázunk mintegy 6 km hosszan, majdnem a forrásáig........Lehetőség adódik lábáztatásra - bátrabbaknak fürdésre - a hideg karsztvízben........Kabinos felvonó 2300 méterig visz bennünket fel a Kanin hegyre, onnan 2600 méter tengerszint feletti magasságig gyalogtúrára van lehetőség. A legváltozatosabb sziklaalakzatok közt haladva a látvány páratlan.




Rövid pihenőkkel a Száva völgyéig utazunk.

A Száva és a Soča völgyeit összekötő Vršič hágó (1611 m) Szlovénia legmagasabb autóval járható hágója, az ország leglátványosabb és tájképileg legtöbbet nyújtó autóútja.


A Kranjska Gora és Trenta települések közti 25 km-es útszakasz 50 hajtűkanyarból áll, 24 az északi és 26 a déli oldalon (mindegyik kanyar számozva van és a tengerszintfeletti magasságot is kitáblázzák).
A Trenta és a Kranjska Gora közti út valószínűleg már az ókorban is ismert volt.
Az első látogatók feltehetően vadászok voltak, akiket pásztorok követtek.
Az elszigetelt völgyben az élet nagyon kemény volt, az egyetlen út a "civilizációhoz" a Vršič-hágón át vezetett, az akkori Borovška vas faluba (ma: Kranjska Gora).
Az emberek a megélhetésükhöz szükséges árukat sajtért, gyapjúért, vagy bőrért cserébe kapták.
A terület az első világháború kitöréséig hadászati szempontból fontos volt az osztrák hadvezetés számára. 1907-ben hadgyakorlatot tartottak Ferenc Ferdinánd főherceg vezetésével. A csapatmozgások közben nyilvánvalóvá vált, hogy a hágón nagy létszámú erők gyors mozgatása, csak kiépített utakon és hidakon lehetséges. E döntés alapján elkezdődött az útépítés, majd folytatódott később a háború alatt, alapot teremtve a ma használatban lévő útnak.























A háború alatti útépítés története:
1915. május 23-án Olaszország, a valamikori szövetséges, megtámadta az Osztrák-Magyar Monarchiát. A mai Szlovénia területén kialakult az Isonzói front, mely a Rombon hegytől északon egészen az Adriai-tengerig húzódott. Mivel ez a terület eléggé izolált volt az ország többi részétől, az osztrák hadvezetés elhatározta, hogy utat épít a Vršič-hágón keresztül, a saját katonái ellátására.
Kranjska Gora környékére ekkor több mint 10 000 orosz hadifoglyot szállítottak. A Pišnica patak mentén éltek barakkokban, a Klin és az Erjavčeva koča között, valamint bárhol máshol, ahol helyet találtak. Különböző munkálatokat végeztettek velük. A már meglévő utat bővítették, hidakat építettek, sziklát törtek stb. A munkálatokat az osztrák felderítőegység vezette, köztük volt pár civil is. Az utat 12-13 részre osztották fel, és minden részt egy mérnök vett át. Az összes részen egyidejűleg kezdődtek el a munkálatok. Az utat Jenő főherceg után nevezték el: Erzherzog Eugen Strasse.
A munkálatok 1915-ben kezdődtek, a hó olvadást követően. A hadifoglyokat csoportokra osztották, minden csoportban 25 fogoly volt, egy osztrák őrrel és egy tolmáccsal. A legkisebb fegyelemsértést is szigorúan megbüntették. A foglyok életkörülményei rosszak voltak, kevés élelmet kaptak, rosszul voltak öltöztetve, ami miatt különböző járványok kezdtek terjedni: kolera, tífusz, fekete himlő stb. A betegeket általában nem kaptak megfelelő orvosi ellátást, ezért a halálozás nagyon magas volt. Ehhez járult hozzá a munkálatok alatt történt szerencsétlenségek. A halott orosz katonákat Kranjska Gora és Trenta környékén temették el, az út mentén. A hadifoglyok egy hálaadó kápolna építésére kaptak engedélyt, melyet hitüknek megfelelő stílusban építettek meg, emlékül szánva a hágóút megépítése során lavinaomlás miatt odaveszett több mint 300 orosz hadifogolynak.




Az út építése gyorsan haladt előre és már 1915 novemberében használatba került, az első hó előtt. Az új utat meglátogatta Jenő főherceg. Tiszteletére szobrot állítottak.
Miután megindult a forgalom a hegyi úton keresztül, a hó leesett és betakarta az utat. Hogy ez többé ne történjen meg, libegőt emeltek Prisojnik felé, a trentai oldalon pedig alagutat ástak. Az alagutak még ma is láthatók a Poštarski dom közelében. Egészen a háború végéig bővítették az utat és folytak a munkálatok. Az Isonzói front áttörése után a hágón keresztül küldték az ország belsejébe a rengeteg olasz hadifoglyot és a különböző hadi felszerelést.


























Utazás a hágón keresztül:

Kranjska Gora-ból kiindulva 2 km-re találjuk a mesterséges Jasna tavat, partján a rendkívül népszerű mitikus kecskebak Zlatorog (Aranyszarv) szobrával. A tavacska valószínűtlenül kék, tiszta vízével és világos parti homokjával a környék népszerű kirándulócélpontja. Mi is megállunk egy rövid séta és fényképezés erejéig.

A 8. kanyarnál 1129 m magasságban érjük el a hágó egyik legmegrendítőbb, de egyben legbájosabb épületét, az Orosz Kápolnát (Ruska Kapelica). Az úttól 100 méterre, bent a gyönyörű erdőben találjuk az 1916 és 1917 között fából épített kápolnát, emlékül szánva a hágóút megépítése során lavinaomlás miatt odaveszett több mint 300 orosz hadifogolynak.

Hamarosan felérünk a hágó legmagasabb pontjára (1611 m), amely a környékre vezető túrák népszerű kiindulóhelye.
Innen gyalog túrázunk a hegység egyik legnépszerűbb kilátópontjához, a Sleme rétjeihez. Ez talán a leglátogatottabb, egyben a leglátványosabb útvonal az egész régióban.

A hágó tetején is találunk menedékházakat, a közvetlenül az út mellett lévő Tičarjev dom (1620 m) az egyszerűbb választás. Itt mi is megpihenünk. 15-20 perces kényelmes sétával elérhető a Poštarski dom (1688 m) menedékház is.
A panoráma a keletre tornyosuló Prisank (2547 m) és a mögötte lévő Martuljek csoport csipkés csúcsaira valami elképesztő, nyugatra a Mojstrovka (2331 m) meredek sziklafala zárja le a képet.

























A déli oldalon való ereszkedés is mesébe illő tájakon keresztül vezet, keletre a Razor (2601 m) tömbje, nyugatra a Júliai-Alpok talán legszebb csúcsa a Jalovec (2645 m) karcolja az eget.
A 48. sz. kanyar után megállunk a Julius Kugy emlékműnél, amely egy pazar kilátást nyújtó sziklameredélyen áll. Itt érjük el az Isonzo (Soca) völgyét.























Tiszteletünk jeléül essen néhány szó a hegymászó, író és elhivatott botanikus, Julius Kugy-ról (Gorizia, 1858. július 19. - Trieszt, 1944. február 5.), aki a 19. században nagyon sokat tett a Júliai-Alpok megismeréséért, népszerűsítéséért. Egész életében ellenezte a nacionalista ideológiákat, a szláv, olasz és osztrák népek közti megbékélést hirdette.
Az emlékműtől nem messze ágazik le jobbra az út a Soča forrásához, ill. a mellette lévő menedékházhoz, ezt kihagyjuk, mivel speciális felszerelést igényel.

Tovább már az Isonzó (Soca) völgyében haladunk.

Az elágazástól 400 m-re tovább a főúton egy újabb megállót iktathatunk be. A festői Dolina Trenta látnivalói közül is kiemelkedik szépségével a völgy felső végénél található, mintegy 1 km hosszú Mlinarica szurdok, amely tulajdonképpen egy karsztbarlang beszakadt része. A kristálytiszta vizű Mlinarica patak 100 méter magas, áthajló sziklafalak között csörgedezik. A szurdok mélyére alig hatol le a napsugár, hiszen a sziklafalak felső pereménél alig néhány méter rés van. A patak medrét végig jól kiépített turistaút követi, így kényelmesen bejárhatjuk teljes hosszában. A szoros végén fekete barlangszáj ásít, sejteti, hogy a patak hosszú utat tesz meg a hegy gyomrában, mire előbukkan. Visszafelé ugyanazon az úton érünk a parkolóhoz.

Az úton további 2 km-re találjuk az Alpinum Julianát Szlovénia egyetlen alpesi botanikus kertjét.
Az út pár kilométerrel lejjebb egy kemping mellett ér le Trenta falucskába.
Trentától még 18 km Bovec városa, az út végig a Soča völgyében vezet, megéri megállni néhány helyen és az örvénylő folyón átvezető függőhidakról megcsodálni a félelmetesen gyors folyású, hihetetlenül türkizszínű folyót.


Soca falu előtt a folyó szurdokot vájt a karsztba, ez a Soca Korita.
Két része van, egymástól nem messze, egy keskeny szurdok, ahová időnként felülről nyerhetünk betekintést, ez a Mala korita, majd ezt követi a Velika korita, ami jóval szélesebb.
Sokan strandoltak itt is, bár fürdeni csak a bátrabbak mertek, tekintve, hogy a víz még nyáron is jéghideg. Nekünk is adva van a lehetőség, kinek - kinek kedve szerint fürdés, vagy csak egy lábáztatás erejéig.
(2 órás program) A Kis Soca szurdok, csak egy a folyó által mélyen a sziklába vágott számtalan szurdokvölgy közül, viszont az egyik leglátványosabb és legkönnyebben elérhető.
A meder néhol csak egy méter széles és fehér habot vetve robajlik benne a víz, máshol a több méteres mélységnek köszönhetően lustán hömpölyög.
A szurdok felet kőhíd ível át, amely megkapó látványt és kiváló fotótémát kínál, illetőleg sziklák peremén végigsétálva be-bekukkanthatunk a folyó által kioldott katlanokba és megcsodálhatjuk a természet szobrászművészetét.






Lepena völgyében folytatjuk utunkat, a folyó az Isonzo-ba ömlik, a torkolattól egészen a forrásának közelébe szeretnénk eljutni.
Az út rendkívül látványos
.
Soca falu előtt a kemping felé letérve találjuk a Lepena folyó völgyét és szurdokát, ami egyébként kiváló pisztrángos hely.
A völgy fantasztikusan sziklaképződményekkel - a szurdokkal (velika korita) - kezdődik, melyek vakító fehér sziklafalai között folyik a türkizkék színű folyó.
Sziklákon nyáron összegyűlnek a strandolók, hogy a hűsítő vízben felüdülést kapjanak.
Mi is élhetünk a lehetőséggel, ki - ki kedve szerint
.
Végigsétálunk a víz mentén, a túra az erdőben folytatódik tovább a Soca Ösvényt követve.
Néhány kilométert megtéve a szűk betonúton elérjük a mohás köveken csörgedező Sunik patakot, mely sok kisebb-nagyobb zuhatagot hozott létre mélyen az erdőben.
A parkolótól induló, mindössze egy kilométeres túraútvonalon egy régi malom maradványai is feltűnnek, mely egészen az első világháborúig működött.

























Az Isonzo völgyébe visszatérve továbbhaladtuk Bovec városáig.
Itt felvonóval megyünk a közeli Kanin csúcsra, ahol nem mindennapi látvány fogad bennünket.
Kabinos sífelvonó repít mintegy 2300 méteres magasságba
. A felvonót elhagyva rövid gyaloglással a Prestreljenik lenyűgöző sziklaablakához érünk, amelyen át a Soca völgybe nézhetünk le.
Kanin sajátos látványosságot kínál. Szabálytalanra mosott kőformák, hatalmas tömbök, szaggatott sziklahátak, óriási beszakadások között folytatjuk utunkat. Ennyire változatos formákat, ilyen gigantikus alakzatokat, csak itt lehet látni.
A Kanin vonzerejét elsősorban egyedülálló és rendkívül látványos földrajzi formakincsei jelentik. A fennsíkon több - rendkívüli mélységű - karsztbarlang található. A fennsík ördögszántással (karrmezőkkel) barázdált felszíne és a csapadékvíz által kivájt változatos felszíni formák látványos és izgalmas túraútvonalakat kínálnak. Fényképező, napszemüveg és dzseki az út kötelező tartozéka.





























A hegyről visszaérve, indulunk haza Magyarországra.

Több fajta kedvezménnyel kínáljuk útunkat!
2018. március 31-ig, 3.000.-Ft/fő előleg befizetésével, 1.000.-Ft/fő előfoglalási kedvezményben részesülsz, vagy
hét fő együttes foglalása esetén a 7. fő ingyenes.



Utazás: autóbusszal.
Szolgáltatás: idegenvezetés.
Részvételi díj: 11.700.- Ft/fő ( min. 38 fő ), + BBP biztosítás.

Előfoglalási kedvezmény 2018. március 31-ig 1.000.- Ft/fő,vagy hét fő együttes foglalása esetén a 7. fő ingyenes.

Belépő: várhatóan 15 Euró.
Indulás: Zalaegerszeg, Kovács K. tér, 03 óra.
A részvételi díj nem tartalmazza a belépődíjakat és az utasbiztosítást.




Hozzászólások
Még nem küldtek hozzászólást
Hozzászólás küldése
Hozzászólást csak bejelentkezés után küldhetsz
Értékelés
Csak regisztrált tagok értékelhetnek

Jelentkezz be vagy regisztrálj

Még nem értékelték
Bejelentkezés
Felhasználónév

Jelszó



Még nem regisztráltál?
Kattints ide!

Elfelejtetted jelszavad?
Kérj újat itt.

692,291 látogató

Powered by PHP-Fusion copyright © 2003-2006 by Nick Jones.
Released as free software under the terms of the GNU/GPL license.